Knutselen met magneten en wikkelingen

Knutselen met magneten en wikkelingen

Trouwe bezoekers van dit weblog weten inmiddels wel dat het windmolenproject al een tijdje op z’n achterste ligt. Het blijkt nl. erg moeilijk te zijn om een geschikte elektromotor te vinden die ik als generator kan gebruiken om ongeveer 15 volt op te wekken. (Voldoende om een auto-accu van 12 volt op te laden.)

Ik liep daarom al een tijdje rond met het idee om er dan maar zelf eentje te gaan maken. Maar ja, hoe groot moesten de wikkelingen dan worden? En hoe sterk moesten de magneten dan zijn? En bij welk toerental zou ik in de buurt kunnen komen van het gewenste aantal volts en ampères? Kortom, ik wist eigenlijk niet goed hoe ik zou moeten beginnen.

We mogen dan ook maar blij zijn dat we tegenwoordig ‘rijkelijk gezegend’ zijn met YouTube! En ‘gelukkig’ weten ze daar precies waar jij en ik zoal in geïnteresseerd zijn. Dit nadeel heb echter ook se voordeel, want ik werd onlangs getrakteerd op een link naar een video over het maken van een generator. Het was dan weliswaar het zoveelste filmpje over dit onderwerp, maar voor het eerst werd het me allemaal iets duidelijker.

Via de URL aan het einde van de video kwam ik terecht op de pagina waarop het hele gebeuren nog eens wordt uitgelegd. Ik denk dan ook dat ik hier wel mee uit de voeten kan!

Helaas is het allemaal niet morgen klaar, want er moet echt wel het nodige geknutseld worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

(Aantal stemmen: 1 | Gemiddeld: 5,00 van 5)
Loading...

7 gedachten over “Knutselen met magneten en wikkelingen

  1. Nu zijn ze de oude gevangenis van Maastricht ook al aan het inrichten om er Belgen in op te vangen. Een coffeeshop mag je niet meer in maar een PI = gevangenis in het Vlaams zou geen probleem meer mogen zijn.

    Ik denk dat zoiets redelijk uniek is. De BNL staatsveiligheid zitten mekaar af te luisteren sinds 1830. Omdat we buren zijn en DUS beter in het oog te houden dan pak Noord Korea. En toch gingen (we) gezamenlijk proberen een trein te gaan kopen in UnsaldoBreda.

  2. Dat ‘Breda’ stond in de naam om de Belgen gerust te stellen. Als Nederlanders met een deal bezig zijn zou je denken dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Zouden er lampen van Philips in de Fyra gezeten hebben?

    Wat zou er mis zijn met een DAF-trein? Zo een ding zou dus tenminste tegen 350 per uur in beide richtingen moeten kunnen snellen.

    Terwijl de Fyra in België illegaal blijft mag hij op de Bundesbahn tegen 30 km per uur rijden. Omdat het niet meer vriest is de kans klein dat de hoorn weer vol bevroren pis gaat komen te zitten. Ik weet niet of ze zich in Duitsland KROM lachen om dit?

    Tenminste moeten we EEN POGING doen om die ondingen terug naar Italië te brengen.

  3. Die Thalys rijdt in geen tijd van Brussel naar Berchem. Dan staat dat hier hete lucht te BLAZEN gelijk gek. Daardoor o.a. hebben ze twee lekke nucleaire reactoren terug opgestart. Als het MIS gaat blaast de boel toch richting Nederland.

    En de lui die het in Nederland voor het zeggen hebben zijn op 2 minuten FOETSJIE als het mis gaat. Naar de Caraiben of de Stille Zuidzee.

    En dan moeten WIJ, op de straat, BOZE gecontamineerde Nederlanders opnemen. De Fransen plantten hun grootste kerncentrale op ONZE grens. ‘Wij’ deden dat dus ook.

    Als een aantal ingenieurs een kerncentrale PLATLEGGEN omdat er barsten in het reactorvat staan. Dan doen dat niet om te lachen. Als een hoop andere ingenieurs dan zeggen dat het ding zo goed als nieuw is?? Als het ding op de Fyra lijkt wat dan?

  4. In Tjernobyl waren ze gewoon een rampscenario aan het oefenen. Alle vier de reactoren moesten in hun eigen koeling voorzien. Natuurlijk stelden ze zichzelf vragen daarover. Het ging al 20 jaar goed en dat is heel die zaak.

    Dus op die avond probeerden ze hun noodgeneratoren uit OM TE KIJKEN of die voldoende koeling zouden kunnen geven in een noodgeval. Elke dieselmotor was voor hun maar een knop. Ze zouden eerst hun noodgeneratoren wat moeten laten draaien hebben. Omdat die al wel 15 jaar niet gedraaid hadden betrouwden ze die niet meer. Dat was het probleem. Het was ook vrijdagavond. En de kermis stond er al.

    Die grote antenne van zeker 500 meter staat er nog steeds. Daarmee luisterden ze Brussel Vlaams en Brussel Frans af. En Corry van Gorp.

  5. @Jan Thijs:
    Je reacties zijn zeer lezenswaardig, maar het gaat in deze log niet over de Fyra of over Tsjernobyl.

  6. Natuurlijk een leuk ontwerp maar het moet dan wel wheather-proof worden uitgevoerd. Was een dynamo van een kleine auto of zo’n brommobiel niets Joop?

    Enne Jan Thijs, misschien iets minder met magneten knutselen 😆

  7. @Erwin Eliveld:
    Op Marktplaats is genoeg te vinden, maar ja, wat levert dat dan allemaal op aan V en A? Niemand lijkt hier iets zinnigs over te kunnen vertellen. Zelfs niet bij online elektromotoren-shops! Ik wil dan ook niet het risico lopen dat ik iets koop waar ik achteraf toch niets aan heb.
    Het ontwerp van Creative-Science is lekker simpel, en makkelijk aan te passen. M.a.w.: Krijg ik niet genoeg stroom met 4 spoelen, dan plaats ik er gewoon 2 bij.
    Uiteraard zal ik het hele gebeuren straks in een plastic behuizing moeten plaatsen.

    PS: Goeie opmerking richting Jan Thijs! :mrgreen:

Reageren is niet mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.